Siirry pääsisältöön

Julkaisutoiminnan ohjeet: Teoksen ulkoasuun, kanteen liittyviä ohjeita

Opasta päivitetään

(Klikkaa kuvaa, niin näet kannen suurempana)

 

 

Kansikuvan valinta

Julkaisun kansikuvan valitsevat julkaisun toimittaja(t) tai kirjoittaja(t) yhteistyössä julkaisutoiminnan suunnittelijan ja  viestinnän kanssa näin:

1. Julkaisun tekijät voivat etsiä 1 - 3 kuvaehdotusta Shutterstockilta tai sopia, että viestintä etsii kuvaehdotukset. Tekijät voivat halutessaan ehdottaa kansikuvaa esim. hankkeesta. Kuvan tulee olla linjassa Diakin Graafisen ohjeistuksen kanssa (Kuvamaailma, s. 19). Jos käytämme tekijöiden ehdottamaa omaa kuvaa, on tekijöiden selvitettävä kuvan julkaisu- ja tekijänoikeudet.

Kuvaehdotukset lähetetään julkaisutoiminnan suunnittelijalle tai jos erikseen sovittu suoraan viestinnälle.

Kuvaehdotus ilmoitetaan siinä vaiheessa, kun julkaisu lähtee kielentarkistukseen.

 

2. Julkaisutoiminnan suunnittelija lähettää kansikuvan taittajalle.

Takakannen teksti (1000 - 1200 merkkiä)

Lähetä ehdotus takakannen tekstistä julkaisutoiminnan suunnittelijalle mervi.kivirinta@diak.fi.

Vinkkejä takakansitekstiin

Lukija lukee julkaisun takakansitekstin yleensä ensimmäisenä, ja hän päättää sen perusteella, kannattaako julkaisuun syventyä perusteellisemmin. Siksi takakansitekstin laatimiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa.

Takakansitekstiä käytetään myös Theseuksessa julkaisun esittelytekstinä, eli se pitää kirjoittaa, vaikka julkaisua ei painatettaisi.

Takakansiteksti houkuttelee ja tarjoaa keskeisimmät tiedot

Takakansitekstin ei ole tarkoitus noudattaa tiivistelmän sisältöä ja rakennetta, vaan sen tavoite on houkutella lukemaan sekä tarjota julkaisun keskeisimmät havainnot, oivallukset ja näkökulmat.

Takakansitekstiä laatiessaan kannattaa pohtia julkaisun aihetta ja sisältöä niin sanotusti ulkopuolelta ja oletetun lukijan näkökulmasta. Pohdinnassa voi käyttää apuna seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä julkaisussa on yhteiskunnallisesti relevanttia tai laajemmin kiinnostavaa?
  • Millaiseen ajantasaiseen keskusteluun tai ilmiöön julkaisun sisältö kytkeytyy tai on kytkettävissä?
  • Kenen haluan lukevan julkaisuni? Mitä tämä oletettu tai toivottu lukija tietää aiheesta etukäteen, ja mitä hän ei tiedä? Entä mikä häntä voisi kiinnostaa enemmän ja mikä vähemmän?
  • Mikä tutkimuksen tuloksissa tai julkaisun sisällössä voisi olla sellaista, joka voisi saada lukijan tarttumaan siihen?

Viestintä laatii julkaisu-uutisen ja tiedotteen ensisijaisesti takakansitekstin ja tiivistelmän pohjalta, joten myös sitä voi pohtia, millaisia asioita tutkimuksestaan haluaa nostettavan esiin mediassa ja millä tavalla.

Sopiva pituus takakansitekstille on 1 000 merkkiä. Taittopohjaan mahtuu enintään 1 200 merkin mittainen teksti.

Kuvat, kuviot ja taulukot

Kuvat, kuviot ja taulukot toimitetaan myös erilillisinä tiedostoina käsikirjoituksen mukana.

Saavutettavuusseloste