Opiskelija osaa itsenäisesti hakea tieteellisen artikkelin, hankeraportin sekä opinnäytteen eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa tieteellisen artikkelin rakenteen ja ja osaa etsiä englanninkielisiä artikkeleita eri tietokannoista.
Tieteellisiä artikkeleita julkaistaan tieteellisissä lehdissä tai aikakauskirjoissa. Artikkeleissa tutkijat kuvaavat tutkimustensa tai kehittämishankkeidensa toteutusta ja tuloksia. Tieteellisissä julkaisuissa artikkelit joutuvat usein läpäisemään vertaisarvioitsijoiden tarkastuksen (vertaisarvionti, referee, engl. peer review). Tällä tavoin pidetään huoli julkaisun tieteellisyydestä ja laadusta.
Tieteellisten artikkelien etsimisessä on tärkeää tunnistaa tieteellisen artikkelin rakenne.
1.Otsikko 2.Kirjoittaja/-t 3.Tiivistelmä (abstrakti) 4.Johdanto, tutkimusongelma, tutkimuksen tavoite 5.Käytetty metodi, käytetty menetelmä(t) 6.Tekstin sisällä lähde-/viitemerkinnät 7.Tulokset 8.Pohdinta/johtopäätökset 9.Lähdeluettelo.
Esimerkkejä tieteellisistä artikkeleista:
Viljanen, M., Kuusisto, E., & Rissanen, I. (2025). Elämänpäämäärät jäsentyvät tekemällä, pohdiskelemalla ja odottelemalla:–haastattelututkimus pirkanmaalaisista nuorista. Nuorisotutkimus, 43(1), 34-53.
Nousiainen, M. (2025). Osallisuuden kokemuksen vahvistuminen ESR-hankkeissa: tulokset, mekanismit ja kontekstit. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 62(2), 322-336.
Putkuri, T., & Tikkanen, J. (2024). Kokemusasiantuntijoiden merkitys ammattikorkeakouluopetuksessa: Sosiaali-ja terveysalan lehtoreiden näkemyksiä. Sosiaalipedagogiikka, 25, 67-94.
Artikkeleiden haku kannattaa aloittaa seuraavista tietokannoista:
Hakutermien määrittelyssä auttaa Finto - suomalainen sanasto- ja ontologiapalvelu.
Tieteellisiä tutkimusartikkeleita löytyy esim. seuraavista julkaisuista:
Monet em. lehtien artikkeleista ovat luettavissa avoimesti verkon kautta. Lisätietoja:
On hyvä huomata, että ko. tieteellisissä julkaisuissa ja aikakauskirjoissa on myös muunlaisia artikkeleita, esim. kirjaesittelyjä, joten julkaisua selatessaan täytyy etsiä sieltä nimenomaan tieteellisiä artikkeleja.
Osa tieteellisistä artikkeleista on myös vertaisarvioituja eli oman alan asiantuntija arvioi artikkelin laadun ja tieteellisyyden.
Vertaisarvioidun artikkelin tunnistat nuolen kuvasta:
⇒ Ohjevideo tieteellisen artikkelin löytämiseen.
Väitöskirjat löytyvät kansallisesta Finna.fi palvelusta.
Suurin osa väitöskirjoista on saatavilla verkkoaineistona.
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöitä löydät kaikkien amk:ien yhteisestä Theseus-tietokannasta. Siellä ovat myös Diakin opinnäytetyöt syksystä 2009 alkaen. Theseus-tietokannan sisältö on haettavissa myös Kansallisessa Finnassa. Tee haku valitsemastasi aiheesta ja rajaa sitten aineistotyypin kohdalla amk-opinnäytetöihin.
Opinnäytetyön arvosana ja lausunto eivät ole julkista tietoa, mutta opinnäytetyön laadun arvioimisen voi aloittaa tiivistelmän, sisällysluettelon ja johdannon lukemisella. Onko työn luonne (tutkimuksellinen, kehittämispainoitteinen, tuote) ja tavoite määritelty selkeästi? Käykö selville mitä käytännön toimenpiteitä tekijä(t) ovat suorittaneet tavoitteen saavuttamiseksi? Tämä tarkoittaa tutkimus- tai työnkehittämisen menetelmien soveltamista niin, että ne auttavat saavuttamaan määritellyn tavoitteen. Onko sovelletut menetelmät nimetty ja niiden sisältö avattu lukijalle? Sisältääkö raportti näkemyksiä ja reflektointia prosessin tuottamasta oppimisesta ja niistä haasteista ja jopa vastoinkäymisistä, joita prosessin aikana on kohdattu?
Tämänkaltaisiin kysymyksiin laadukkaasta opinnäytetyöstä löytyy ymmärrettävät vastaukset.
Työelämän kehittämishankeraportissa kuvataan sitä, miten työelämää on kehittämishankkeessa tai -projektissa kehitetty. Usein hankkeeseen on saatu erillinen rahoitus, sille on nimetty vastuuhenkilöt ja sen toiminta on pitkäkestoista, jolloin hanke on voitu jakaa useisiin osahankkeisiin. Esim. kunnan hoiva-kodissa työelämän kehittämishankkeen tavoitteena voisi olla vanhusten omatoimisuuden ja aktiivisuuden lisääminen tai työntekijöiden työtapojen kehittäminen vähemmän kuormittaviksi.
Hankeraportissa kuvataan kehittämishankkeen lähtökohdat, kehittämistarpeet ja toimintaympäristö sekä millaista kehittämistyötä on tehty, miten (millaisin työtavoin tai menetelmin) sitä on tehty ja millaisia tuloksia sillä on saavutettu. Hankeraporttiin sisältyy yleensä hankkeen monipuolinen arviointi sekä tulevaisuuden tarkastelu eli miten hankkeen aikana saadut hyvät käytännöt jäävät elämään.
Kirjastojen tietokannoista hankeraportteja löytyy sanoilla hanke* proj* kehittämi*. Katso ohje, miten näillä hakusanoilla kannattaa rakentaa haku Finnaan.
Hankeraportteja löydät kirjastojen lisäksi esim. seuraavista Internet-lähteistä:
Hankeraportin etsimisessä on huomattava, että pitää löytää hankkeen toteutusta kuvaava loppuraportti, ei esim. hankesuunnitelma tai hankkeen osana toteutettu tutkimus.
Esimerkki: Diakilla on ollut Työyhteisöjen monimuotoisuus -hanke (1.6.2008–31.12.2010)
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa syntyi kaksi julkaisua:
Jos olet epävarma jonkin raportin soveltuvuudesta tehtävään, voit kysyä varmistusta sähköpostitse tehtävän ohjaajalta (mieluiten nettilinkki mukaan).
Miten löydän tieteellisen artikkelin, AMK-opinnäytetyön ja hankeraportin
Suunnitelmallinen ja kriittinen tiedonhankinta opiskelussa ja opinnäytetyöprosessissa