Suosituksen Versio 1, laatija Keijo Piirainen (ks. myös Piirainen, 2024)
Kansalaistiede on tiedeyhteisöjen ja kansalaisten vuorovaikutusta, toiminnan läpinäkyvyyttä, osallistumisen helppoutta ja tieteellisten kysymysten ymmärrettävyyden lisäämistä. Sillä on kytköksiä avoimen tieteen käsitteeseen. Kansalaistiede ei ole tieteenala: sillä ei ole omaa tutkimuskohdetta eikä metodeja. Keskeinen lähtökohta on yleinen etu. Diakonia-ammattikorkeakoulussa kansalaistieteen käsitteen sisältö noudattaa kansalaistieteen kansallisen suosituksen periaatteita (2022; vrt. Kulmala, SpiŠak & Venäläinen 2023).
Suhde tieteelliseen tutkimukseen
1 Diakonia ammattikorkeakoulu lisää koulutuksessaan- ja TKI-toiminnassaan tieteellisten kysymysten ymmärrettävyyttä.
2 Opetus- ja TKI-henkilöstö seuraavat tieteellistä tutkimusta.
3 Ammattikorkeakoulu–yliopisto -vuorovaikutus on tiivis.
4 Opetus- ja TKI-henkilöstö on riittävästi koulutettua: henkilöstössä on niitä, joilla on valmiudet tehdä tieteellistä tutkimusta.
5 Koko opetus- ja tutkimushenkilöstöllä on valmiudet tukea tieteellistä tutkimusta.
Tieteellisten kysymysten ymmärrettävyyden lisääminen
6 Opetus- ja TKI-henkilöstö pystyy oman asiantuntemuksensa puitteissa esittelemään kansantajuisesti vallitsevan tieteellisen paradigman ja paradigmaan liittyvien tulosten puitteissa vallitsevaa kohdealuetta koskevaa käsitystä.
7 Opetus- ja TKI-henkilöstö pystyvät ohjaamaan opiskelijoitaan ja kansalaisia yhteiskunnallisesti ja tieteellisesti perusteltuun informaation keräämiseen.
Kehittämisen ymmärrettävyys
8 Kansalaisten palvelujen ja tuen muotojen kehittämisessä Diak toimii asiantuntijana.
9 Diakin opetus- ja TKI-henkilöstö hallitsee kehittämisen keinot.
10 Ammattikorkeakoulu pystyy kuvaamaan eri yhteyksissä kehittämisen keinot kansantajuisesti.
11 Kehittämisen keinovalikoimaa käyttäessään Diakin opiskelijat, henkilöstö ja sidosryhmät lisäävät palveluihin ja tuen muotoihin liittyviä tuloksia ja niiden laatua.
Toiminnan läpinäkyvyys ja osallistumisen helppous
12 Diakonia-ammattikorkeakoulu seuraa yleisen edun mukaista yhteiskunnallista kehitystä ja kehittämistä.
13 Ammattikorkeakoulu kehittää tuen muotoihin liittyviä kansalaisten palautemekanismeja ja kokemusasiantuntijatoimintaa.
14 Ammattikorkeakoulu ohjaa opiskelijoitaan ja kansalaisia avoimen tieteen periaatteisiin sekä julkisesti hyväksyttyyn ja tunnustettuun informaation ja tietojen keräämiseen.
15 Diak tekee ymmärrettäväksi toiminnassaan kansalaistieteen käsitettä ja sen yleisten suositusten mukaisesti jäsennystä.
Kansalaistieteen työryhmä. (2022). Kansalaistieteen suositus. (Vastuullisen tieteen julkaisusarja 5:2022). Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/tsv.230
Kulmala, M., Spisak, S., & Venäläinen, S. (2023). Kanssatutkimus. Ihanteet ja käytännöt. Tampere University Press. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-042-7
Piirainen, K. (12.4.2024). Kansalaistiede tutkimusaineistojen tuottamisena ja keräämisenä. (Dosentin kynästä). Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915590
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta. (2021). Tiedeosaaminen muuttaa maailmaa. Tiedekasvatuksen suositukset. (Vastuullisen tieteenteen julkaisusarja 2:2021). Tieteellisten seuran valtuuskunta. https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995428