Siirry pääsisältöön

Avoin tiede ja tutkimus

Päivitetty 14.6.2024
Avoimet oppimis- ja opetuskäytänteet

Avoimilla oppimis- ja opetuskäytänteillä (Open Educational Practices, OEP) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi avoimet oppimateriaalit osana oppimista ja opetusta, opetuksen suunnittelun ja järjestämisen käytänteiden ja opetustarjonnan avaaminen sekä opetuksen yhteiskehittäminen yhdessä opetus- ja tutkimushenkilöstön, opiskelijoiden ja muun yhteiskunnan kanssa. (Avoin tiede, 2023)

Avoin oppiminen Diakissa

Avoin oppiminen on Diakissa opetuksen ja oppimateriaalien avointa saatavuutta ja erilaisten oppimisen tapojen tunnustamista. Avoin oppiminen merkitsee myös erilaisten oppimismuotojen yhdistämistä, kuten ammattikorkeakoulun järjestämien opintokokonaisuuksien, työelämässä tapahtuvan oppimisen sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tarjoamien mahdollisuuksien liittämistä toisiinsa. Diakissa opettajia ja muita asiantuntijoita kannustetaan ja ohjataan avointen oppimateriaalien ja avointen opetuskäytäntöjen laatimiseen, hyödyntämiseen ja yhteiskehittämiseen oppimisprosessin aikana. (Rohkeasti avoin Diak – oppiminen, tutkimus, kehittäminen ja tieto)

Oppimateriaalien avoimuus

Diak jakaa avoimesti TKI- ja opetustoiminnassa syntyneitä oppimateriaaleja. Oppimateriaalien tuottamisessa huomioidaan saavutettavuus ja esteettömyys. Oppimateriaaleja ja tietoa niiden sisällöistä jaetaan avoimesti. Oppimateriaalien tekijöille turvataan pedagoginen tuki sekä tarjotaan teknistä ja juridista (tekijänoikeudet, jakamiseen liittyvät lisenssit) ohjausta.

Diak on sitoutunut kansalliseen Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaukseen (2022), joka määrittelee yleiset ehdot oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden edistämiselle. Oppimateriaalien avoimuudessa huomioidaan myös Unescon avointen oppimateriaalien suositukset.

Avointen oppimateriaalien laatu

Kansalliselle avoimen oppimisen työryhmä on laatinut laatukriteeristön avoimille oppimateriaaleille sekä avoimille oppimis- ja opetuskäytänteille

Avointen oppimateriaalien laadun viisi kriteeriä
  • Sisältö. Laadukas avoin oppimateriaali on sisällöltään luotettavaa.
  • Oppimis- ja opetusmenetelmät. Laadukas avoin oppimateriaali mahdollistaa monenlaisia ja monipuolisia tapoja oppia ja opettaa.
  • Käytettävyys ja saavutettavuus. Laadukas avoin oppimateriaali on kaikille ja kaikissa tilanteissa mahdollisimman helposti käytettävissä.
  • Löydettävyys ja jakaminen. Laadukas avoin oppimateriaali on helposti löydettävissä ja käyttäjä tietää, millä ehdoilla hän voi levittää sitä eteenpäin.
  • Elinkaari ja muokattavuus. Laadukasta avointa oppimateriaalia pidetään yllä ja päivitetään säännöllisesti. Lisäksi materiaalin tekemisessä hyödynnetään muita avoimia materiaaleja ja yhteiskehittämisen käytäntöjä.

Kullekin kriteerille on määritelty osakriteerit, jotka on vielä ryhmitelty kolmeen eri tasoon perustaso, kehittynyt taso ja edistynyt taso.

⇒ Avoin tiede. (9.11.2023). Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa. https://avointiede.fi/fi/asiantuntijaryhmat/oppimisen-avoimuus/miten-huomioit-laadun-avoimissa-oppimateriaaleissa

Avointen oppimateriaalien laatukriteerit -taulukko (PDF)

Asiantuntijoiden oikeudet muiden teoksiin 

Muiden teosten käyttöä suojaa tekijänoikeuslaki. Tässä osiossa kerrotaan ensin siitä, mitä voit tehdä tekijänoikeuslain puitteissa. Sitten kerrotaan, millaisilla sopimuksilla voidaan laajentaa oikeuksia. Esim. opetuskäyttöä varten on erilaisia sopimuksia. Lopussa on vielä linkki ohjeistukseen, miten kuvia voidaan käyttää julkaisuissa, opinnäytteissä tai oppimateriaaleissa. 

Tekijänoikeuslain mukaan voit aina käyttää teoksen sisältämää tietoa, ideaa, tutkimustuloksia tai aihetta. Sen lisäksi on joitakin vapauksia. 

  1.  Sinulla on ns. sitaattioikeus teokseen. Sitaatilla pitää olla asiallinen yhteys oman teoksesi (tässä teos-sanalla tarkoittaan niin oppimateriaaleja kuin julkaistuja tekstejä) sisältöä. Sitaatin tarkkaa pituutta ei ole missään. Mutta yleensä se on lyhyt lainaus, jonka yhteydessä näkyy aina tekijä ja lähde. 

Sitaatin tulee perustella omia ajatuksia tai näkemyksiä, havainnollistaa, taustoittaa tai jollain muulla tavalla tukea omaa työtä. Sitaattia ei voida käyttää pelkästään mielenkiinnon herättämiseksi tai työn kuvittamiseksi. (Kopiosto, i.a.) 

  1. Voit käyttää tekijänoikeuslain ulkopuolelle jääviä lähteitä: lait, asetukset, viranomaisten päätökset ja lausumat sekä em. tehdyt käännökset (huomaa: tekstin yhteydessä olevia kuvia, kuvioita, karttoja, jotka eivät ole selkeästi tekstiin liittyviä, viranomaisen tuottamia, ei saa käyttää vapaasti).  

  2. Teoksen suoja-aika on päättynyt. Yleensä tekijänoikeus on voimassa tekijän eliniän ja 70 vuotta kuolinvuoden päättymisestä. Muista: kaksi vuotta sitten otettua valokuvaa Mona Lisasta ei saa jakaa ilman lupaa. Kuvan ottajalla on tekijänoikeus kuvaan. 

Linkitä: 

Voit aina jakaa linkin laillisesti verkossa olevaan aineistoon.  

Kirjaston ostamat lisenssoidut aineistot:  älä talleta pdf-tiedostoa oppimisalustoille tai lähetä opiskelijoille. Anna opiskelijalle artikkelin tiedot ja pysyvä doi- tai urn-osoite (esim. APA7-muodossa). Opiskelijat voivat hakea artikkelin esim. Diak Finnan kansainvälisellä haulla. Lisätietoja aineiston linkkeihin ja jakomahdollisuuksiin sekä saatavuuteen saat kirjastosta. 

Jos tarvitse laajempia käyttöoikeuksia, niin sinun on saatava ne suoraan tekijältä tai sopimusten kautta tekijänoikeusjärjestöiltä. 

  1. Suoraan tekijältä 

Tekijä voi merkitä teokseensa käyttöoikeudet CC-lisenssillä. 

Jos lisenssit ovat sinulle outoja, niin tarkista tästä, miten voit käyttää teosta.

⇒ Lisenssin valinta

Lisätietoja ja tarkennuksia CC-lisenssin käytöstä saat seuraavasta teoksesta (ks. sivulta 22 alkaen.)  

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025. Osalinjaukset 1 (Oppimateriaalien avoin saatavuus) ja 2 (Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt)  

Jos cc-lisenssiä ei ole merkitty, niin sopimus on tehtävä erikseen tekijän kanssa 

  1.  Tekijäoikeusjärjestöjen kanssa tehdyt sopimukset 

Diak on tehnyt sopimuksen mm. Kopioston kanssa. Sopimuksen antamat oikeudet löytyvät esim. tältä sivulta: 

https://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten-kayttajille/julkaisujen-ja-teosten-kopiointi/korkeakoulut/ 

  1. Kuvien käyttäminen 

Aalto-yliopisto. (i.a.). Sallitut kuvien käyttötavat. https://libguides.aalto.fi/c.php?g=479579&p=4667602 

Avoimen oppimateriaalin avaaminen

Diak avaa kaikki hankkeissa syntyneet oppimateriaalit, jos hankkeeseen liittyvät sopimukset esim. kumppaneiden tai rahoittajan kanssa ei sitä estä.

Avoin oppimateriaali on avoin vasta sitten, kun materiaalien tiedot ovat oppijoiden löydettävissä. Diak kuvailee ja linkittää avointen oppimateriaalien tiedot Avoimen oppimateriaalin kirjastoon. Avointen oppimateriaalien kirjastoon talletetut tiedot ovat haettavissa myös Finna.fi -hakupalvelun kautta.

Diak suosittelee oppimateriaalien jakamiseen CC-lisenssiä CC BY-SA .

⇒ Lisenssin valinta

Oppimateriaalit tallennetaan joko Diakin omalle palvelimelle tai jakamisessa hyödynnetään AOE:n lisäksi muita ilmaisia alustoja (esim. Youtube tai SoundCloud).

Saavutettavuusseloste