Siirry pääsisältöön

Avoin tiede ja tutkimus

Päivitetty 14.6.2024

Avoimuus ohjaamassa Diakin TKIO-toimintakulttuuria

  1. Diak on sitoutunut TKIO-toiminnassaan vahvistamaan tutkimusprofiiliaan neljällä eri osa-alueella: 1) Kehittämällä avoimia tutkimus- ja TKIO-käytäntöjään 2) Kehittämällä opiskelijoiden tutkimuspolkuja 3) Kehittämällä henkilöstön tutkijaurapolkuja 4) Kehittämällä Diakin tutkijaohjelmaa. Nämä toimet vahvistavat sitoutumista kansallisiin ja kansainvälisiin ATT- linjauksiin ja konkretisoivat mm. CoARA-sopimukseen sisältyviä linjauksia. 

  2. Diak on sitoutunut omassa toiminnassaan kehittämään tutkijanarvioinnin hyviä käytäntöjä kansallisen suosituksen mukaisesti: Tutkijanarvioinnin hyvät käytännöt. Vastuullisen tutkijan arvioinnin kansallinen suositus. Diak on sitoutunut myös  CoARA-sopimukseen, mikä kansallisten suositusten mukaisesti edellyttää vastuullista tutkimuksen ja tutkijan arviointia aina rekrytointiprosesseista sisäiseen budjetointiin saakka. CoARA-sopimus on yksi Diakin vastuullista arviointia ohjaavista dokumenteista CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment. 

Diakissa on valmisteilla sitoumuksen mukainen Action Plan, jossa määritellään projektisuunnitelman muodossa vastuullisen tutkimuksen ja tutkijan arvioinnin kehittämistoimenpiteet ja vastuutahot vuosille 2025-2026. Action Plan on jatkuvasti päivittyvä, toistaiseksi sisäinen dokumentti, jossa eri työpaketeista vastaavat tahot täydentävät oman vastuualueensa toimenpiteitä ja tuloksia suunnitelman mukaisesti. 

  1. Diakissa on tarkennettu viime vuoden aikana tehtäviä ja rooleja, joissa työ avoimuuden edistämiseksi huomioidaan rekrytoinneissa sekä ammatilliseen arviointiin liittyvissä arvioinneissa ml. ”Erityisasiantuntija, TKI” ja ”Yliopettaja” – tehtävät sekä ”Asiantuntija, TKI” – tehtävät, informaatikkojen tehtävät ja joidenkin lehtoreiden työhän sisältyvät ATT-roolit. Tehtäväkuvat eivät tällä hetkellä ole julkisia, mutta vaatimukset tulevat esille jatkossa mm. rekrytointi-ilmoituksissa.  

  2. Diakin vuositavoitteissa julkaisutoiminta on koko henkilöstöä koskettava asia ja avoin julkaiseminen korostuu asetettaessa henkilökohtaisia julkaisutavoitteita tavoite- ja hyvinvointikeskusteluissa. Diakin johtoryhmä asettaa julkaisumäärille tavoitteet ja sen jälkeen ne viedään tulosalueille, tiimeihin ja yksilötasolle painottaen avoimia julkaisuja. 

  3. Diakissa on kehitetty sisäinen innovaatioprosessi, jossa koko henkilöstö voi osallistua strategian toteuttamiseen ehdottamalla temaattisia kehittämisaiheita Diakin strategiaa toteuttaviksi osaamiskärjiksi. Kilpailu on avoin kaikille, kriteerit ovat läpinäkyviä ja niissä korostuu kanssatieteen hyödyntäminen, työelämäkumppaneiden ja henkilöstön osallistaminen sekä ATT-käytäntöjen ja kestävien ja vastuullisten toimenpiteiden toteuttaminen Diakille merkittävien vaikuttavuustavoitteiden saavuttamiseksi. Arviointiraati pisteyttää ehdotukset ja johtoryhmä valitsee kehittämisresursseja saavat ehdotukset DiakHubin ideakiihdyttämöön kehitettäviksi. Unelmista osaamiskärkiä: strategian toteutusta henkilöstön voimin – Dialogi (diak.fi) 

  4. Diakissa on tehty ensimmäinen versio Kansalaistieteen soveltamisesta Diakissa.

Esimerkkejä osallistavasta kehittämisestä Diakissa
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (i.a.). Mikä on Diak Hub? https://diakhub.fi/diakhub/
Vuokila-Oikkonen, P. (12.6.2024). Elämäni tarinana -menetelmän käyttöönotto on muutosprosessi. Dialogihttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051732296
Kainulainen, S., & Paananen, R. (10.4.2024). Mittari tuo esiin täsmätyökykyisten elämäntilanteen. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411216
Kainulainen, S., Paananen, R., Ketola, R., & Porko, P. (2023). Osallisuutta ja vaikuttavuutta vahvistavat 3X10D-elämäntilannemittarit. (Diak Puheenvuoro 44). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041236130
Helminen, J. (2020). Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. (Diak Työelämä 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
Keskitalo, E., & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.). (2021). Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluhin - kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. (Diak Työelämä 25). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-39
Valtonen, M. (toim.). (2018). Yhteisöpajat osallisuuden, oppimisen ja muutoksen mahdollistajina. (Diak Työelämä 15). http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-314-8

Saavutettavuusseloste