Tutkimusaineistot ovat keskeinen osa tutkimusprosessia tai -hanketta. Vastaavasti opinnäytetyön aineistot ovat irrottamaton osa opinnäytetyötä.
Tutkimusaineistolla tai opinnäytetyön aineistolla tarkoitetaan kaikkea sitä aineistoa, jonka avulla tutkimuksen tai opinnäytetyön analyysi ja tulokset voidaan toistaa ja perustella.
Aineisto voi olla itse kerättyä, kuten esimerkiksi kyselyitä, haastatteluita, mittaustuloksia, valokuvia, videoita, työpaja-aineistoja, muistiinpanoja tai kenttäpäiväkirjoja. Aineisto voi olla myös muualta saatuja valmiita aineistoja, kuten arkistolähteitä, äänitallenteita, valokuvia, kirjallisuutta tutkimuskohteena, keskustelupalstojen viestiketjuja tai simulaatioita. Aineisto voi olla myös esimerkiksi ohjaajalta saatu tutkimusaineisto.
Aineistonhallinnalla tarkoitetaan tutkimus- tai opinnäytetyön aineistojen suunnitelmallista keräämistä, käsittelyä, tallentamista ja kuvailua siten, että aineisto säilyy käyttökelpoisena ja luotettavana. Aineistonhallinta on myös huolehtimista siitä, että tietosuoja ja tietoturva on varmistettu aineiston koko elinkaaren ajan.
Aineistonhallintasuunnitelma on toimintaohje siihen, kuinka aineistoa käsitellään tutkimuksen tai opinnäytetyön aikana ja jälkeen. Suunnitelma kertoo osaamisestasi korkeakouluopiskelijana ja harjaannuttaa työelämässä tarvittavaan osaamiseen erilaisten aineistojen ja dokumenttien hallinnassa.
Aineistonhallinta ja aineistonhallintasuunnitelman laatiminen ovat osa hyvää tieteellistä käytäntöä. Ne auttavat toimimaan eettisesti oikein ja reilusti.
Siinä missä tutkimus- tai opinnäytetyösuunnitelma keskittyy aineiston tieteellisiin taustoihin ja tutkimusmenetelmiin, aineistonhallintasuunnitelma kuvaa aineiston käsittelyä, tutkimusetiikkaa, tietosuojaa ja tietoturvaa, oikeuksia ja jatkokäyttöä.
Diakin verkkosivuilta löydät valmiin täytettävän pdf-lomakkeen aineistonhallintasuunnitelmaa varten Opiskelijan lomakkeet –osiosta.
Ammattikorkeakoulujen ohjeistukset aineistohallintasuunnitelman tekemiseen sekä pohja (word) löytyy samalta sivulta kuin ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset:
Vinkit:
Tietosuoja tarkoittaa ja on niitä periaatteita ja toimintasääntöjä, joilla ihmisten yksityisyyttä kunnioitetaan ja suojellaan oikeudellisia säännöksiä noudattaen. Säädöksien (tietosuoja-asetus ja tietosuojalaki) tarkoituksena on varmistaa niin sinun kuin opinnäytetyössäsi tarkasteltavien henkilöiden oikeusturva. Jos käsittelet opinnäytetyössäsi henkilötietoja, tulee sinun tämä huomioida, informoida ja pyytää lupa henkilöiltä, joiden tietoja käsittelet.
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaan henkilötiedot kattavat kaikenlaiset tiedot, joista henkilö voidaan suoraan tai välillisesti tunnistaa. Tämä voi sisältää nimen, sähköpostiosoitteen, valokuvat, IP-osoitteet ja jopa pseudonymisoidut tiedot, jos nämä tiedot voidaan yhdistää yksilöön.
Voit ajatella pääsääntönä, että keräät ja käsittelet henkilötietoja, jos opinnäytetyösi liittyy elossa oleviin ihmisiin. Näitä ovat myös esimerkiksi verkosta kerättävät henkilötiedot.
Kerää vain opinnäytetyösi kannalta olennaista tietoa, minimoi henkilötietojen käsittely ja ole huolellinen. Anonymisoinnilla ja pseudonymisoinnilla voidaan vähentää riskejä, jotka liittyvät henkilötietojen suojaamiseen. Anonymisointi tarkoittaa henkilötietojen muuttamista lopullisesti sellaiseen muotoon, josta yksilöitä ei voi enää tunnistaa. Pseudonymisointi puolestaan tarkoittaa henkilötietojen muuttamista niin, että henkilöllisyyden paljastaminen vaatii lisätietoja, jotka säilytetään erillään itse datasta.
Mieti, olisiko aineistosta mahdollista poistaa henkilötiedot (anonymisointi) tai muuntaa ne tunnistamattomaksi käyttäen esimerkiksi tunnistuksen estäviä koodeja (pseudonymisointi).
Jos teet opinnäytetyössäsi kyselyn etkä etukäteen osaa sanoa, muodostuuko vastauksista henkilötietoja, kannattaa olettaa, että käsittelet henkilötietoja. Myös nimettömänä tehdyssä kyselyssä käsitellään henkilötietoja, mikäli vastaajan lähipiiri tai sinä itse voitte tunnistaa vastaajan. Lisäksi esimerkiksi haastateltavan ääni, valokuva tai video ovat henkilötietoa.
Tutkittavia tulee informoida, miten käsittelet heidän henkilötietojaan.
Kun keräät ja käsittelet henkilötietoja, on tärkeää käyttää fyysisesti ja digitaalisesti turvallisia välineitä ja ohjelmia. Laadi aineistonhallintasuunnitelma, johon mietit, kuinka pitkään aineistoa säilytät ja miten sen lopuksi tuhoat. Aineistonhallinta –kappaleessa sekä alla olevassa Aineistojen tallentaminen ja tuhoaminen –kappaleessa kerrotaan tarkemmin tästä.
Datan tallennuksen käytetään ensisijaisesti Diakin tarjoamaa OneDrive -tallennusta
OneDrive on käytössä kaikilla Diakin opiskelijoilla ja se mahdollistaa yhteistyön tekemisen. Tiedot ovat myös varmuuskopioitu ja pysyvät tallessa.
Älä tallenna opinnäytetyön aineistoja tietokoneen muistiin tai ulkoisille tallennusvälineille esim. muistitikulle, muistikortille tai ulkoiselle kovalevylle. Ulkoiset tallennusvälineet voivat helposti kadota tai vioittua. Tämä voi johtaa aineiston katoamiseen ja tietojen vahingoittumiseen (eli korruptoitumiseen).
Pääsysi OneDriveen ja sinne tallennetut tiedostot poistuvat automaattisesti opintojesi päätyttyä. Tämä varmistaa myös opinnäytetyön materiaalin poistumisen.
Mikäli tarvitset turvallisemman säilytyksen opinnäytetyön materiaalille, ota yhteyttä IT-tukeen.
Vinkit:
Diakin tietosuojatiimi